Всім відомо, що основним джерелом знань є школа.
Пояснення вчителя несуть відомості про щось нове і досі невідоме.
Інформація отримана на уроці має перетворитись на знання, тобто бути добре закріпленою.
Це основна умова на шляху до здобуття знань і навичок.
Саме самостійна робота є найкращим способом, щоб перевірити і закріпити отриманий матеріал.
Декілька порад вчителю в підготовці до самостійної роботи:
- Матеріал, який використовується для самостійної роботи має бути зрозумілим учням. Якщо дитина не зрозуміла той чи інший момент теми, то не варто задавати їй це додому для самостійного опрацювання.
- При виконанні завдань діти мають розуміти покрокову дію розв’язання завдання. Якщо існують неясності у послідовності дій, тоді потрібно дітям самостійно повторити розв’язані, при поясненні даної теми, завдання під керівництвом учителя.
- При підготовці до самостійної роботи з гуманітарних дисциплін варто учням повторити матеріал, який розповідав вчитель на попередніх уроках. З боку вчителя слід приділити більше уваги дітям, котрі є середніми і слабкими в успішності. Лише при таких умовах проведена робота із засвоєного матеріалу дасть гарні плоди.
- Є прості самостійні роботи, які діти виконують і засвоюють легко без додаткових пояснень вчителя. Це може бути читання, переписування тексту. А більш ускладнені форми самостійної роботи вимагають додаткового контролю і роз’яснень вчителя.
- Під керівництвом вчителя мають виконуватись перші завдання для закріплення нового матеріалу.
Робота в класі має бути організована таким чином, щоб працював весь клас і учні справились з вимогами.
Закріплення матеріалу за підручником має проходити так: діти читають запитання до потрібного завдання, потім читають відповідну тему, після прочитаного переходять до першого питання на яке шукають відповідь у тексті, якщо потрібно перечитують, і усно відповідають.
Аналогічно проводиться робота з рештою питань.
Такий порядок роботи має бути пояснений учням і продемонстрований на уроці.
Які ж форми самостійних робіт варто використовувати?
- Урок математики – окрім стандартних розв’язувань задач та прикладів, можна використовувати заповнення таблиць певними числовими значеннями, використовувати бліц-опитування.
- Урок української мови – робота може бути вибірковою: вписати пропущені букви, знайти помилку, підібрати слово, визначити рід, відмінок, підібрати синоніми чи антоніми.
- Урок читання – читати різними способами: в парах, в групах, читання вголос, мовчки, на швидкість, самостійно підготувати виразне читання, скласти план чи питання до прочитаного.
- Урок природознавства – доцільно запропонувати підготувати доповідь на відповідну тему, розв’язувати кросворди чи ребуси, скласти план прочитаного.
- На всіх уроках хорошим методом перевірки знань учнів буде тестування.
Важливо пам’ятати, що на уроці не слід зупинятися на одному виду діяльності.
Одноманітність втомлює учнів і несе за собою втрату зацікавленості у закріпленні інформації.