7 способів, як допомогти дитині засвоїти математику
20.03.2019 Батькам
Мені здається нездатних до математики дітей не буває.
Але бувають діти з конкретними труднощами, які можна та потрібно подолати.
Чому ж дитині важко?

Ось можливі варіанти або їх комбінації:
- Погано рахує, немає досвіду рахунку.
- Не дуже добре знайомий з числами.
- Не може вдатися в суть поставленого завдання, ніяк не розуміє, що треба робити.
- Засвоює шаблонне рішення, але не може його доопрацювати.
- Зіштовхнувшись з найменшим зміною умов, впадає в ступор.
- Не вміє читати складні тексти. В результаті не розуміє ні опису правил, ні тексту завдання. Якщо на пальцях пояснити, що треба робити, відразу вирішує нормально.
- Коротка увага: все розуміє, але робить купу помилок, особливо в довгих складних прикладах.
Коли ми з'ясували, в чому проблема, ми можемо її вирішувати:

1. Чекаємо, поки дозріє здатність абстрактно мислити.
Мозок дитини дозріває до абстрагування та узагальнення далеко не відразу.
У деяких це відбувається раніше, в інших пізніше.
Наприклад, не всі діти можуть співвіднести число і кількість.
Для дуже багатьох і у 2-3-му класі є тільки «15 яблук», а просто «15» немає.

2. Розвиваємо навички рахунку.
Просто вчитися рахувати — це нудно.
Нам допоможуть всілякі ігри з числами.
І це не обов‘язково всім відома гра ви можете разом з дитиною вигадувати власні, основна мета навчити рахувати.

3. Вчимо бачити та наочно узагальнювати задачу.
Щоб добре схематизувати, треба вміти виділяти саме те, що важливо для умови задачі, і схематично зображати це на картинці.
Спочатку ми вчимося виділенню головного. Це знамениті гри «що зайве?».
В яких може бути й кілька відповідей.
Навчившись бачити завдання, можна перейти до схематизації.
Багато дітей взагалі не розуміють, навіщо малювати схеми до завдань і чому це простіше.
Все тому, що схеми ці дані готовими.
Можна разом малювати схеми різних завдань, а потім пропонувати дитині вигадувати схожі.

4. Вигострюємо логіку.
Немає людей, які були б не схильні до логіки, є ті, у кого вона «не поставлена».
Навчитися може кожен, у кого є руки.
Ви можете самі оцінити, наскільки залізна у вас логіка.

5. Розвиваємо уяву.
В цьому питанні допоможе вирізання сніжинок, домальовування симетричних метеликів й чоловічків, вигадування шифрів, малювання лабіринтів та карт.
Все це і є розвиток математичного уяви.

6. Вчимо дитину виокремлювати, чого саме він не розуміє.
Метакогніція — це вміння «розуміти, як я думаю», «знати, чого саме я не знаю», усвідомлення свого розумового процесу.
Саме цьому майже ніколи не вчать в школі, а іноді навіть псують вже розвинену здатність.

7. Спільні міркування. Воно цінне ще й тим, що зближує дитину та батьків, а ми дорослі показуємо, як проходить процес думання. Процес не може бути гладким й автоматичним. В ньому є тупики та несподівані повороти.

Всі наведені приклади не є збіркою педагогічних порад, швидше за все це просто зібранні ідеї різних батьків, прочитаних мною на форумах.
Але залишити їх без уваги я не змогла, бо іноді саме таких нестандартних прикладів нам не вистачає, хоча б, як мінімум для того, щоб надихнутися.
Схожі статті